Ambitie troef in regio Dijk92. Samen met een heleboel vrijwilligers slaagden we erin om het thema ‘Erfgoeddag maakt school’ zowel voor, tijdens als na Erfgoeddag gewicht te geven. Maar liefst 8000 mensen kwamen naar een publieksactiviteit. Daarnaast konden we samen ongeveer 1000 leerlingen bereiken met een erfgoedactiviteit. Als dat niet straf is!

Fichebakken vol met inspiratie

Ook na Erfgoeddag blijft de erfgoedcel inzetten op erfgoededucatie en verbinding tussen erfgoedzorgers en scholen. Daarom stelden we een ’fichebak‘ samen voor leerkrachten, vol tips en inspiratie.

Met de fichebak willen we een startpunt bieden aan alle leerkrachten die op zoek zijn naar een bijzondere cultuur- of erfgoedervaring in of met hun klas. Elke kleuter-, lagere en middelbare school in de regio krijgt zo’n fichebak. Een van de steekkaarten verwijst naar het gloednieuwe inleefpakket over ‘de school van toen.’ Het bestaat uit twee koffers: de 'klas van toen' en 'spelletjes van toen'. Met die laatste brengen we het spelletjeserfgoed van oma en opa naar de speelplaats van vandaag!

Naar 'Aan de bak met cultuur'           

Naar de koffers van 'de school van toen'

Starten en afsluiten met Erfgoeddag

Voor een aantal projecten was Erfgoeddag het toonmoment, als afsluiter van een langer traject. In Wetteren waren oude glasnegatieven uit de Van Hauwermeirsmolen de aanleiding om rond fotografie te werken in de scholen. Het resultaat: op Erfgoeddag kon je een moderne interpretatie van glasnegatieven bewonderen in en rond de watermolen. In Zele werkte het 6e middelbaar van het OLVI-Pius X toe naar een expo over de oude sporthal daar. Het leverde hen de geschiedenisprijs van de UGent op! Ook in Laarne en Kalken namen de scholen een aanlooptraject naar Erfgoeddag. De 4e leerjaren lieten zich inspireren door de tentoonstelling 'Nadir' in het kasteel van Laarne en gaven er een erfgoedtwist aan.

Erfgoedvrijwilligers aan zet

Op Erfgoeddag zelf waren er niet minder dan twintig publieksactiviteiten te beleven in de regio. Dat danken we vooral aan de vele fantastische vrijwilligers hier. Een wedstrijdje schoonschrift met kroontjespen in Wetteren? Of uit de bol gaan in Dendermonde, in de nasleep van de Rosse Buurtenstoet? Je vergapen aan oude schoolfoto’s in Schellebelle kon ook. Of toch liever een escape game in Hamme, waar de boekentas, ’het kabaske‘ centraal stond? Het kon allemaal. Dit was het publieksprogramma van 2022.

In de week na Erfgoeddag trokken dan weer verschillende vrijwilligers naar de klas. Zo ging in Hamme oud-leerkracht Geert terug voor de klas staan om de rijke geschiedenis van de eigen school te vertellen aan de hand van anekdotes en materiaal uit het archief van de broederschool.  

In Moerzeke brachten vrijwilligers de traditie van de zandtapijten naar de scholen. De tapijten zie je normaal alleen maar tijdens de twee religieuze processies die het dorp rijk is. Het Erfgoeddagthema “Erfgoed maakt school” was dé gelegenheid om de prachtige traditie naar de speelplaats te brengen. Daarom brachten we enkele “perkleggers” in contact met de twee scholen van Moerzeke. Het resultaat waren vier schitterende zandtapijten gemaakt met de vierde leerjaren, andere klassen kwamen later kijken en kregen wat uitleg.

Fichebakken vol met inspiratie

Ook na Erfgoeddag blijft de erfgoedcel inzetten op erfgoededucatie en verbinding tussen erfgoedzorgers en scholen. Daarom stelden we een ’fichebak‘ samen voor leerkrachten, vol tips en inspiratie.

Met de fichebak willen we een startpunt bieden aan alle leerkrachten die op zoek zijn naar een bijzondere cultuur- of erfgoedervaring in of met hun klas. Elke kleuter-, lagere en middelbare school in de regio krijgt zo’n fichebak. Een van de steekkaarten verwijst naar het gloednieuwe inleefpakket over ‘de school van toen.’ Het bestaat uit twee koffers: de 'klas van toen' en 'spelletjes van toen'. Met die laatste brengen we het spelletjeserfgoed van oma en opa naar de speelplaats van vandaag!

Naar 'Aan de bak met cultuur'           

Naar de koffers van 'de school van toen'