Koken kost geld. Iedere vereniging heeft centen nodig om activiteiten te organiseren, communicatie te voeren en om bijvoorbeeld locaties te huren. In dit artikel geven we je enkele tips over hoe en waar je je financiering kan opkrikken. Met dank aan de collega's van het cultuurloket in Dendermonde.
Wafels, taarten, wijn, cava, koeken, wc-papier, sokken, bierpakketten zijn maar enkele voorbeelden van de talloze mogelijkheden om als vereniging te verkopen.
Een eetfestijn, een galabal, een quiz, een filmavond … Kortom organiseer een leuke aantrekkelijke activiteit waar mensen graag naar toe komen.
Leg je deelnemers in de watten. Zo komen ze zeker ook naar de volgende editie. Soms kan je ook gewoon je karretje aan een bestaand evenement hangen. Sluit bv. aan op een bestaande rommelmarkt, een kermis of buurtfeest.
Organiseer een veiling waarvan de opbrengst naar jouw doel kan gaan. Probeer mensen spullen te laten doneren zodat de gehele opbrengst naar jouw doel gaat. Dit vergt behoorlijk wat organisatie en je moet genoeg bezoekers naar de veilig kunnen trekken om de veilig te laten slagen.
Via Trooper combineer je online shoppen met inkomsten voor jouw vereniging. De deelnemende webshops geven gemiddeld 5% van het aankoopbedrag. De shopper betaalt niets extra. Maak een pagina aan voor jouw vereniging om van start te gaan. Bij downloads vind je een PowerPoint met gedetailleerde uitleg.
Dit is een beproefde manier van geld inzamelen. Je zoekt naar bedrijven en winkels die je in ruil voor geld of producten in de picture zet op jullie evenementen of website.
Je kan ook een sportieve uitdaging aangaan zoals een sponsorloop of fietstocht waarbij je zelf gesponsord wordt per kilometer. Bewegen met een doel als het ware.
Via SponsorKliks kan je zelf een financiële bijdrage leveren aan jouw sponsordoel, zonder dat het jou een cent extra kost!
Heb je een loyaal publiek? Wees dan creatief met je ledenbijdrage. Hieronder een voorbeeld van hoe Jazz Centrum Vlaanderen (JCV) dit doet, het is voor hen een succesvolle manier van fondsenwerving.
Indien je voor een specifiek project fondsen nodig hebt, is crowdfunding een ondertussen ingeburgerde manier van geld inzamelen. Via online crowdfundingplatformen kan je je project in de kijker zetten en laten financieren.
Enkele voorbeelden van crowdfundingplatformen:
Onroerend erfgoedorganisatie Herita, de organisator van Open Monumentendag, heeft op haar website een gans lijstje klaar met financieringsmogelijkheden.