Ben je als leerkracht of directeur enthousiast om aan de slag te gaan met het erfgoed in de schoolomgeving? De erfgoedcel begeleidt je graag bij je erfgoedtraject!
In elke buurt is een schat aan erfgoed aanwezig. Alleen is dat niet altijd (even goed) gekend bij leerkrachten en leerlingen. Buurten met erfgoed is een traject dat leerkrachten van het basis- of secundair onderwijs in een gemeente of stad samen doorlopen met lokale erfgoedpartners. Een schooljaar lang ontmoeten ze elkaar en werken ze samen aan lesactiviteiten voor kinderen en jongeren. Centraal staat het erfgoed in de buurt van de school. Het doel is dat kinderen en jongeren dat erfgoed zien en ontdekken.
‘Buurten met erfgoed’ zet de school in de buurt en brengt de buurt in de school. Leerlingen hebben best wel iets te zeggen over de omgeving waar ze in leven. Over wat zij belangrijk, onbelangrijk, waardevol of onaangenaam vinden, over wat ze willen behouden of liever zien veranderen.
Het begeleidingstraject
Buurten met erfgoed is een begeleidingstraject waarbij de leerkrachten uit één of meerdere scholen van dezelfde gemeente een erfgoedproject voor hun schoolomgeving uitwerken. Het traject bestaat uit vier werksessies met leerkrachten en erfgoedwerkers (sleutelfiguren uit de omgeving, de gemeentelijke cultuur- en/of erfgoeddienst, de heemkundige kring, plaatselijke verenigingen en musea,...). Het samenbrengen van beide deskundigen geeft het project een meerwaarde.
De erfgoedcel begeleidt het hele proces. Ze zorgt ervoor dat de erfgoeddeskundigen hun aanbod of inbreng afstemmen op de behoefte van de school, de kinderen en het samen uitgewerkte erfgoedverhaal.
Nuttige links en downloads
Buurten met Erfgoed is een project van het agentschap Onroerend Erfgoed, FARO - Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed, CANON Cultuurcel, Educatie voor Duurzame Ontwikkeling van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie, Heemkunde Vlaanderen en Mooss vzw. Het project liep als proefproject in een aantal Vlaamse gemeenten.