Compagnie Cecilia
In De Puinstraat spelen Marijke Pinoy en Ali Can Ünal elke avond 8 korte theaterstukken uit een verzameling van 13. Een rad bepaalt welke stukken ze precies spelen, en in welke volgorde.
Alle stukken gaan over bewoners van de fictieve Puinstraat. Het zijn allemaal mensen die op de één of andere manier een keuze moeten, willen of niet durven te maken. Het zijn mensen die zich verwarmen aan of worstelen met hun schijnbare lotsbestemming, mensen die regisseren of geregisseerd worden – al dan niet van bovenaf.
De onvoorspelbaarheid van het leven, én van een toneelavond.”
★★★★☆ - De Morgen
De Puinstraat wordt een absolute ode aan het theaterambacht doordat het de schuif van de transformatie wijd opentrekt. Twee spelers worden gedwongen om in het moment te staan en snel te schakelen. Telkens opnieuw worden ze geconfronteerd met iets wat buiten zichzelf ligt, en zoeken ze een manier om zich daartoe te verhouden. Net zoals in het echte leven?
Pers
* “Naast een caleidoscopische inkijk in het leven van anderen vertelt De Puinstraat ook iets over het vertellen. Pinoy en Ünal starten in hun ondergoed, want dat is wat acteurs doen: zich zo bloot mogelijk maken, om dan verhaal na verhaal een ander jasje aan te trekken en door die geste te transformeren, iemand te worden waarin wij kunnen geloven. Het is het wonder van het toneelspelen zelf, en het wordt vandaag nog maar zelden als wonder erkend. Voor zoiets hebben we Compagnie Cecilia nodig." – De Morgen ★★★★☆
Credits
Spel: Marijke Pinoy & Ali Can Unal
Tekst en regie: Yahya Terryn | Assistent-regie: Mattis Van Den Branden | Dramaturgie: Daan Borloo | Kostuums: Marij De Brabandere | Decor: Jelle Clarisse | Lichtontwerp: Bram Geldhof | Techniek: Lukas Vanhoutte | Fotografie: Kurt Van der Elst | Productie coördinatie: Marie Scheldeman | Productie: Compagnie Cecilia vzw | Coproductie: Per Podium
Met de steun van: de Vlaamse Gemeenschap, Stad Gent en de Tax Shelter-maatregel van de Belgische Federale Overheid