Erfwat? Erfgoed!

In deze lerarenhandleiding bieden we enkele handvaten aan om een introductieles op te bouwen rond het thema erfgoed. Het vertrekpunt is een persoonlijk object dat elke leerling meebrengt naar de klas. Vanuit 4 opdrachten rond dit object, denken leerlingen na over wat objecten tot erfgoed maakt en waarom mensen voorwerpen bewaren. Door te vertrekken vanuit het persoonlijk referentiekader van elke leerling, speelt deze introductieles ook in op het diverse karakter van erfgoed. Iedereen heeft immers erfgoed!

Tip: combineer deze introductieles met het erfgoed-bewaarboekje uit het Buurten met erfgoed-traject. De kinderen kunnen een aantal zaken die ze tijdens de introductieles geleerd hebben over onderzoeken en bewaren van erfgoed toepassen door het maken van een ‘bewaarboekje’ met foto’s/tekeningen van het eigen voorwerp en een aantal gegevens zoals: Naam eigenaar voorwerp, beschrijving voorwerp, Hoe ben je aan het voorwerp gekomen? Wat is je dierbaarste herinnering bij dit voorwerp? Hoe ga je het voorwerp bewaren voor later? En wat moet ermee gebeuren als jij er niet meer bent?